- Locatie
Zoom
- Voorzitter
- M.C. Bakermans
- Toelichting
-
De vergadering is te volgen via het Youtube kanaal van gemeente Landerd, via de link https://bit.ly/3oQGZmb
Agendapunten
-
1
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur met het vaststellen van de presentielijst. Bij de opening zijn er 15 raadsleden aanwezig. De heer Van den Berg neemt vanaf 19.37 uur aan de vergadering deel. De heer Zwaans heeft zich afgemeld.
-
2
Inwoners mogen inspreken over onderwerpen die de raad aangaan. De maximale spreektijd is 5 minuten.
De heer Bongers spreekt in namens Werkgroep Voederheil over bestemmingsplan brandweerkazerne (agendapunt 5a).
-
3
De naam van de heer Bohmer is getrokken. Stemming en beraadslaging begint bij Duurzaam Maashorst.
-
4
De heer De Kleijn van DS97 kondigt aan vragen te hebben over twee van de ingekomen stukken. De raad stemt in met de toelating van deze vragen. De agenda van de raadsvergadering van 9 december 2021 wordt ongewijzigd vastgesteld.
Bijlagen
-
5
Door de agendacommissie zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
5.a
De Veiligheidsregio Brabant Noord heeft in nauwe samenwerking met de gemeente plannen gemaakt voor het vestigen van hun regionale steunpunt en lokale brandweerkazerne in Zeeland. De locatie is onderdeel van het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein Voederheil II (fase 2). In verband met de voortgang is vooruitlopend op de planologische procedure voor Voederheil II (fase 2) een separate bestemmingsplanprocedure opgestart voor de brandweer. Op 8 oktober 2020 heeft een omgevingsdialoog plaatsgevonden. De ingekomen reacties zijn in december integraal beantwoord (zie bijlage).
Het ontwerp bestemmingsplan heeft voor 6 weken voor iedereen ter inzage gelegen. Er zijn 3 zienswijzen ingediend, waaronder één zienswijze die door bijna de hele straat Voederheil is ondertekend. Naar aanleiding van de ingekomen zienswijzen hebben op 13 oktober en 11 november 2021 nog informatieavonden plaatsgevonden. Hiervan is verslaglegging gedaan (zie bijlagen). Tijdens de laatste informatieavond hebben omwonenden hun visie op de Voederheil gepresenteerd, waarvan een document is gemaakt die als bijlage ter kennisname is bijgevoegd.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
1. In te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen en ambtshalve wijzigingen zoals opgenomen in de ‘Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen’;
2. Het bestemmingsplan ‘brandweerkazerne en nevenlocatie, Zeeland’, bestaande uit toelichting, verbeelding, regels en bijlagen met identificatienummer NL.IMRO.1685.bpzee2021brandweer-VG01 gewijzigd vast te stellen;
3. Na het vaststellen van het bestemmingsplan voor de brandweerlocatie zo snel mogelijk een ontsluitingsweg (op Bergmaas, Piekenhoek of Peelweg) én afsluiting van de landweer te realiseren, doch uiterlijk 2 jaar na in gebruik name van de brandweerlocatie, onder voorbehoud van het kunnen aankopen van de benodigde gronden én een onherroepelijk bestemmingsplan of omgevingsplan voor de nieuwe ontsluitingsweg.
4. Beslispunt 3 als voorwaardelijke verplichting mee te nemen in het bestemmingsplan brandweerlocatie;
5. De kosten voor de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg en de afsluiting van de Landweer mee te nemen in de actualisatie van de GREX in Q2 2022 bij de vaststelling van de jaarrekening;
6. In Q2 2022 als gemeente het initiatief te nemen om een gezamenlijk op te stellen plan (gemeente, bewoners en ondernemers Voederheil) voor herprofilering en herinrichting van de volledige weg Voederheil als erftoegangsweg.
7. De kosten voor de herprofilering en herinrichting van de weg voor een nog nader te bepalen gedeelte mee te nemen in de actualisatie van de GREX in Q2 2022 bij de vaststelling van de jaarrekening.
8. In de kostenpost kwaliteitsverbetering van Voederheil II (fase 2) een bijdrage van € 15.578,- van de gemeente te labelen voor de landschappelijke inpassing van Voederheil II (fase 2) in de actualisatie van de GREX in Q2 2022 bij de vaststelling van de jaarrekening.
9. Gelet op artikel 6.12., tweede lid Wet ruimtelijke ordening geen exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vast te stellen.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. In te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen en ambtshalve wijzigingen zoals opgenomen in de ‘Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen’;
2. Het bestemmingsplan ‘brandweerkazerne en nevenlocatie, Zeeland’, bestaande uit toelichting, verbeelding, regels en bijlagen met identificatienummer NL.IMRO.1685.bpzee2021brandweer-VG01 gewijzigd vast te stellen;
3. Na het vaststellen van het bestemmingsplan voor de brandweerlocatie zo snel mogelijk een ontsluitingsweg (op Bergmaas, Piekenhoek of Peelweg) én afsluiting van de landweer te realiseren, doch uiterlijk 2 jaar na in gebruik name van de brandweerlocatie, onder voorbehoud van het kunnen aankopen van de benodigde gronden én een onherroepelijk bestemmingsplan of omgevingsplan voor de nieuwe ontsluitingsweg.
4. Beslispunt 3 als voorwaardelijke verplichting mee te nemen in het bestemmingsplan brandweerlocatie;
5. De kosten voor de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg en de afsluiting van de Landweer mee te nemen in de actualisatie van de GREX in Q2 2022 bij de vaststelling van de jaarrekening;
6. In Q2 2022 als gemeente het initiatief te nemen om een gezamenlijk op te stellen plan (gemeente, bewoners en ondernemers Voederheil) voor herprofilering en herinrichting van de volledige weg Voederheil als erftoegangsweg.
7. De kosten voor de herprofilering en herinrichting van de weg voor een nog nader te bepalen gedeelte mee te nemen in de actualisatie van de GREX in Q2 2022 bij de vaststelling van de jaarrekening.
8. In de kostenpost kwaliteitsverbetering van Voederheil II (fase 2) een bijdrage van € 15.578,- van de gemeente te labelen voor de landschappelijke inpassing van Voederheil II (fase 2) in de actualisatie van de GREX in Q2 2022 bij de vaststelling van de jaarrekening.
9. Gelet op artikel 6.12., tweede lid Wet ruimtelijke ordening geen exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vast te stellen.Bijlagen
-
6HAMERSTUKKEN (onder voorbehoud)
-
6.a
Het bestaande pand aan Bernestraat 1 in Schaijk is onder de geldende bestemming
meubelfabriek niet verhuur-/verkoopbaar. In augustus 2019 is een verzoek ontvangen van een potentiële huurder van het pand om in het bestaande pand een opslag voor
zonnepanelen en materialen met kantoor te realiseren. In oktober 2019 is een principebesluit genomen om onder voorwaarden medewerking te verlenen aan een functiewijziging van het plan middels een bestemmingsplanprocedure. Naar aanleiding hiervan heeft initiatiefnemer in oktober 2020 een bestemmingsplan ingediend. Om het bedrijf te kunnen faciliteren is vooruitlopend op dit bestemmingsplan in april 2020 een tijdelijke (2 jaar) omgevingsvergunning verleend. O
p 10 augustus 2021 heeft het college besloten het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen.
De volgende stap is het vaststellen van het bestemmingsplan door de raad.
Er is een zienswijze door de provincie Noord-Brabant ingediend.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
1. de zienswijze ongegrond te verklaren en te beoordelen overeenkomstig de ‘Nota van zienswijzen ontwerpbestemmingsplan ‘Bernestraat 1 Schaijk’..
2. Het bestemmingsplan ‘Bernestraat 1 Schaijk’, met identificatienummer NL.IMRO.1685.BPbgb2021bernestr1-VG01, ongewijzigd vast te stellen.
3. Geen exploitatieplan vast te stellen.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. de zienswijze ongegrond te verklaren en te beoordelen overeenkomstig de ‘Nota van zienswijzen ontwerpbestemmingsplan ‘Bernestraat 1 Schaijk’..
2. Het bestemmingsplan ‘Bernestraat 1 Schaijk’, met identificatienummer NL.IMRO.1685.BPbgb2021bernestr1-VG01, ongewijzigd vast te stellen.
3. Geen exploitatieplan vast te stellen.Bijlagen
-
6.b
De locatie Franse Baan 4, 4a en 4b zijn onderverdeeld in een recreatieve bestemming (De Buitenhorst) en een agrarische bestemming (ten behoeve van de melkrundveehouderij).
Verzoeker is voornemens de agrarische activiteiten te beëindigen en zich geheel te richten op zijn recreatieve activiteiten: de groepsaccommodatie en vergaderlocatie De Buitenhorst. Onder de huidige agrarische bestemming zijn deze activiteiten niet toegestaan op het perceel Franse Baan 4 te Schaijk. Daarmee komt de agrarische bestemming te vervallen en wordt de locatie één recreatieve bestemming.
In mei 2019 heeft initiatiefnemer een principeverzoek ingediend ten behoeve van deze ontwikkeling. Dit heeft in februari 2020 geleidt tot het principebesluit. Naar aanleiding hiervan heeft initiatiefnemer een bestemmingsplan ingediend voor zijn beoogde ontwikkeling. Op 24 augustus 2021 heeft het college besloten het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen. De volgende stap is het vaststellen van het bestemmingsplan door de raad.
Er zijn tijdens de inzagetermijn geen zienswijzen ingediend.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
- Het bestemmingsplan ‘De Buitenhorst’, met identificatienummer NL.IMRO.1685.BPbgb2020Franseb4-VG01, ongewijzigd vast te stellen.
- Geen exploitatieplan vast te stellen.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. Het bestemmingsplan ‘De Buitenhorst’, met identificatienummer NL.IMRO.1685.BPbgb2020Franseb4-VG01, ongewijzigd vast te stellen.
2. Geen exploitatieplan vast te stellen.Bijlagen
-
6.c
Op 23 maart 2021 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan en besloten dit ontwerp vanaf 19 april 2021 gedurende zes weken ter inzage te leggen.
Provincie Noord- Brabant en Waterschap Aa en Maas hebben ingestemd met het plan. Gedurende bovengenoemde termijn zijn twee zienswijzen naar voren gebracht.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
- De ingediende zienswijzen gegrond te verklaren.
- Het bestemmingsplan ‘‘Hofstede ong Schaijk’’ (NL.IMRO.1685.BPsch2021hofsteong-VG01) gewijzigd vast te stellen.
- Geen exploitatieplan vast te stellen.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. De ingediende zienswijzen gegrond te verklaren.
2. Het bestemmingsplan ‘‘Hofstede ong Schaijk’’ (NL.IMRO.1685.BPsch2021hofsteong-VG01) gewijzigd vast te stellen.
3. Geen exploitatieplan vast te stellen.Bijlagen
-
6.d
Met deze Bestuursrapportage informeert het college van burgemeester en wethouders de raad over de financiële afwijkingen die zich in de uitvoering van de begroting over het lopende boekjaar hebben voorgedaan.
De financiële gevolgen voor 2021 zijn verwerkt in de 13e begrotingswijziging 2021 en gevolgen vanaf 2022 worden opgenomen in de begroting 2022 van Maashorst die in het eerste kwartaal van 2022 aan de raad wordt voorgelegd.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
- In te stemmen met de financiële gevolgen van de 2e Bestuursrapportage 2021
- Kredieten beschikbaar te stellen conform de 2e Bestuursrapportage 2021
- De reserve Beschermd Wonen in te stellen
- De 13e begrotingswijziging 2021 vast te stellen
- De financiële gevolgen vanaf 2022 mee te nemen in de begroting 2022 van Maashorst
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. In te stemmen met de financiële gevolgen van de 2e Bestuursrapportage 2021
2. Kredieten beschikbaar te stellen conform de 2e Bestuursrapportage 2021
3. De reserve Beschermd Wonen in te stellen
4. De 13e begrotingswijziging 2021 vast te stellen
5. De financiële gevolgen vanaf 2022 mee te nemen in de begroting 2022 van Maashorst.Bijlagen
-
6.e
Elk jaar wordt bij het samenstellen van de jaarrekening bepaald wat er met het saldo van de incidentele budgetten moet gebeuren. In tegenstelling tot de structurele budgetten mogen de incidentele budgetten in principe worden overgeheveld naar een volgend boekjaar. Van belang is dan wel vast te stellen of het resterende saldo per einde van het boekjaar in een volgend boekjaar nog moet worden aangewend voor de doelstelling waarvoor het budget is verstrekt, en in welke mate het resterende saldo dan nodig is.
Met de raad is afgesproken hierover in december 2021 een voorstel voor te leggen.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
- In te stemmen met de overheveling van incidentele budgetten van 2021 naar 2022.
Besluit
De raad stemt unaniem in met de overheveling van incidentele budgetten van 2021 naar 2022.Bijlagen
-
6.f
Het Werkvoorzieningschap (WVS) is voor 11 gemeenten in Noordoost-Brabant de organisatie die is aangewezen om de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit te voeren volgens de Wet Gemeenschappelijke regelingen. Door de herindeling van Landerd en Uden tot Maashorst en Cuijk, Grave, Mill, Boxmeer en Sint Anthonis tot Land van Cuijk moet de tekst van de gemeenschappelijke regeling worden aangepast.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
In te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling (GR) Werkvoorzieningschap.
Besluit
De raad stemt unaniem in met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling (GR) Werkvoorzieningschap.Bijlagen
-
6.g
Per raadsinformatiebrief van 18 september 2018 is de raad door het college geïnformeerd over de nieuwe koers voor de dorpshuizen. Afgelopen periode is gewerkt naar de situatie waar het huidige bestuur van de Stichting dorpshuizen Landerd haar verantwoordelijkheden kan overdragen aan drie nieuwe besturen. De ontvlechting bevindt zich in de afrondende fase. Het moment is nu hier om deze ingezette koers te effecturen. Hiertoe moet een technische aanpassing worden gedaan aan de Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2009. Tevens worden direct een paar andere kleine zaken gecorrigeerd of verduidelijkt.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
- De Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2021 vast te stellen;
- De Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2009 in te trekken.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. De Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2021 vast te stellen;
2. De Deelverordening gemeentelijke accommodaties 2009 in te trekken.Bijlagen
-
6.h
De VNG heeft de modelverordening voorzieningen huisvesting onderwijs geactualiseerd. Er zijn een aantal eerdere wetswijzigingen verwerkt: de profielen van het VMBO, de aanpassing van de categorieën in het speciaal onderwijs en het afschaffen van de gewichtenregeling. Verder is een aantal formuleringen duidelijke omschreven en zijn de nieuwe normbedragen voor
onderwijshuisvesting opgenomen. Tegelijkertijd zullen met ingang van 1 januari 2022 de gemeenten Landerd en Uden samen de nieuwe gemeente Maashorst vormen. Met het oog daarop worden verordeningen, beleidsregels en werkprocessen van Landerd en Uden geharmoniseerd en wordt gekeken welke oude verordeningen kunnen worden ingetrokken.
Besluit
De raad stelt de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Maashorst 2022 unaniem vast. De raad besluit unaniem de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Landerd 2016 in te trekken.Bijlagen
-
6.i
De gemeenten Uden en Landerd nemen momenteel beide deel aan de Rijksregelingsporta kkoord 2020-2022 en beschikken daarvoor ook over een lokaal sportakkoord. Het sportakkoord is een document waarbij in iedere gemeente samen met lokale sportaanbieders en stakeholders gezamenlijke ambities en afspraken zijn vastgelegd om het lokale sport- en beweegklimaat te versterken. Er is uitvoeringsbudget vanuit het rijk beschikbaar om de ambities uit het lokale sportakkoord te verwezenlijken. Zowel in Uden als Landerd is dit uitvoeringsbudget omgezet in een subsidieregeling. Deze regelingen komen grotendeels overeen evenals de lokale sportakkoorden die hiervoor de onderlegger zijn. Beide regelingen lopen af op 31-12-2021. De landelijke regeling loopt echter tot en met 2022 en het is wenselijk ook voor volgend jaar lokaal de regeling te continueren in de nieuwe gemeente. Voor lokale stakeholders is het belangrijk om bij de start van het nieuwe jaar snel aanvragen in te kunnen dienen zodat ze hier in het voorjaar direct voortvarend mee aan de slag kunnen. Hiervoor is het noodzakelijk om nu al een besluit voor te leggen voor de subsidieregeling Sportakkoord in 2022.
Met dit advies wordt aan de raad gevraagd om ermee in te stemmen dat we de regelingen van de gemeente Uden en Landerd gaan samenvoegen tot een nieuwe regeling voor Maashorst (bijlage 1). Daarmee continueren we de huidige uitvoeringswijze. Tevens wordt de raad gevraagd om de rijksmiddelen die we hiervoor ontvangen beschikbaar te stellen voor de regeling. De definitieve
subsidieregeling wordt begin 2022 bekrachtigd door het college zodra de nieuwe ASV is vastgesteld. Door nu echter al in te stemmen kunnen we partijen tijdig informeren over de mogelijkheden die het lokaal sportakkoord hen biedt in 2022, zodat zij plannen kunnen voorbereiden en deze begin 2022 kunnen indienen.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
1. De uitvoeringswijze van het lokaal sportakkoord van gemeente Landerd en Uden samen te voegen tot 1 en deze daarmee te continueren in 2022 voor Maashorst.
2. De rijksmiddelen, die ons als gemeente toekomen in het kader van deze regeling voor 2022, hiervoor beschikbaar te stellen.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. De uitvoeringswijze van het lokaal sportakkoord van gemeente Landerd en Uden samen te voegen tot 1 en deze daarmee te continueren in 2022 voor Maashorst.
2. De rijksmiddelen, die ons als gemeente toekomen in het kader van deze regeling voor 2022, hiervoor beschikbaar te stellen.Bijlagen
-
6.j
In het kader van herindeling naar de gemeente Maashorst moeten de verordeningen binnen de Participatiewet (PW) worden geharmoniseerd. In dit voorstel liggen bovengenoemde verordeningen voor. De Afstemmingsverordening betreft het stellen van regels m.b.t het tijdelijk verlagen van de uitkering als een uitkeringsgerechtigde zich niet aan afspraken houdt (een maatregel). Er is een verschil tussen de twee versies wat betreft het percentage van verlaging bij ernstige misdragingen. Daarnaast zijn er ook wat wijzigingen die worden voorgesteld vanuit landelijke jurisprudentie, o.a. als gevolg van de invoering van de Wet Inburgering. Het is daarom wenselijk deze verordening op korte termijn vast te stellen.
De Verordening Individuele Inkomenstoeslag willen de colleges harmoniseren omdat de bedragen voor de toeslag tussen de twee gemeenten verschillen. Dat willen de colleges gelijktrekken per 1 januari 2022.
Besluit
De raad stemt unaniem in met de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW/Z gemeente Maashorst 2022. De raad stemt unaniem in met de Verordening Individuele Inkomenstoeslag Participatiewet gemeente Maashorst 2022.Bijlagen
-
6.k
De belastingtarieven welke zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Aanpassing is nodig vanwege inflatiecorrecties, eerder vastgesteld beleid of het streven naar kostendekkendheid. Ook is dit noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Volgens de Gemeentewet dient de gemeenteraad de belastingverordeningen vast te stellen alvorens een gemeente de belastingen kan heffen. Daar waar mogelijk zijn de tarieven van Uden en Landerd ook geharmoniseerd op basis van de reeds genomen raadsbesluiten Harmonisatie belastingen gemeente Maashorst (april 2021). Om deze geharmoniseerde tarieven te kunnen heffen per 1 januari 2022 dienen beide gemeenteraden in december de specifieke belastingverordeningen vast te stellen. Omdat voor diverse belastingen (b.v. afvalstoffenheffing) de peildatum van 1 januari leidend is, is besluitvorming door de nieuwe raad (in januari) te laat.
Uitzondering is de verordening Onroerende Zaakbelasting. De verordeningen OZB die voor 1 januari 2022 zijn vastgesteld gelden volgens artikel 32 van de Wet Ahri niet meer met ingang datum herindeling. De verordening OZB Maashorst zal derhalve in januari/februari worden voorgelegd aan de nieuwe gemeenteraad gemeente Maashorst (inclusief inwerkingtreding met (terugwerkende kracht). De tarieven en bijbehorende woonlasten zijn echter al wel bekend (zie kopje financiën). Deze zijn berekend op basis van de concept begroting 2022 Maashorst. Uitgangspunten van het raadsbesluit harmonisatie belastingen (corrigeren scheefgroei) zijn hierin meegenomen.
Besluit
De raad stemt unaniem in met het voorstel om:
1. de verordening afvalstoffenheffing Landerd 2022 vast te stellen;
2. de verordening rioolheffing Landerd 2022 vast te stellen;
3. de verordening marktgelden Landerd 2022 vast te stellen;
4. de verordening lijkbezorgingsrechten Landerd 2022 vast te stellen;
5. de verordening toeristenbelasting Landerd 2022 vast te stellen;
6. de verordening forensenbelasting Landerd 2022 vast te stellen;
7. de legesverordening Landerd 2022 vast te stellen;
8. de verordening precariobelasting Landerd 2021 in te trekken.Bijlagen
-
6.l
De gemeenten Landerd en Uden hebben beiden minimabeleid ten behoeve van deelname aan maatschappelijke activiteiten. In het kader van de herindeling wordt beleid geharmoniseerd. Voorliggende verordening voorziet in de harmonisatie minimabeleid voor deelname aan maatschappelijke activiteiten op het gebied van sportieve, sociaal-culturele en educatieve activiteiten voor volwassenen ouder dan 18 jaar.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
In te stemmen met de Verordening activiteitenfonds 2022 voor inwoners van de gemeente Maashorst van 18 jaar en ouder.
Besluit
De raad stelt de Verordening activiteitenfonds 2022 voor inwoners van de gemeente Maashorst van 18 jaar en ouder unaniem vast.Bijlagen
-
6.m
De gemeente Landerd en gemeente Uden hebben beide een verordening Wmo uit 2020. Deze verordeningen zijn qua inhoud vrijwel gelijk. De verschillen zijn vooral tekstueel. Ook zijn sommige nummeringen verschillend van elkaar. In de verordening zijn de criteria voor de lokale uitvoering van de Wmo vastgelegd.
Aan de raad wordt voorgesteld om:
- De Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Maashorst 2022 vast te stellen;
- De oude Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Landerd 2020 in te trekken.
Besluit
De raad stelt de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Maashorst 2022 unaniem vast. De raad besluit unaniem de oude Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Landerd 2020 in te trekken.Bijlagen
-
7ALGEMENE STUKKEN
-
7.a
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Besluit
De besluitenlijst van de vergadering van 4 november 2021 wordt ongewijzigd vastgesteld.Bijlagen
-
7.b
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
De heer De Kleijn van DS97 heeft een vraag over ingekomen stuk A5. De heer De Kleijn vraagt zich naar aanleiding van het antwoord van de gemeente af of het verbod over het parkeren van grote voertuigen zoals vastgelegd in artikel 5:8 van de Apv Landerd 2018 terugkomt in de Verordening fysieke Leefomgeving. De voorzitter antwoordt dat de nieuwe verordening ter besluitvorming voorligt in eerste vergadering van de nieuwe raad van de gemeente Maashorst. En dat met het antwoord daar op met worden gewacht.
De heer De Kleijn brengt het ingekomen stuk C2 van de Heemkundekring Schaijk-Reek onder de aandacht. De voorzitter antwoordt dat de brief ook bij het college bekend is.
De raad stemt in met de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken.
Bijlagen
-
7.c
In het protocol besluitvormingsprocessen (gewijzigd vastgesteld op 10 december 2020) is de afstemming van besluiten tussen Uden en Landerd geregeld. Stukken die in het kader van het financieel toezicht vallen onder de zg. zware afstemmingsprocedure worden door de raad van Uden aan de raad van Landerd voorgelegd.
Op grond van de wet Arhi moet de raad van de andere gemeente eerst instemmen voordat de eigen raad besluit. Het college is gemandateerd het afstemmingsoverleg te voeren en legt de uitkomsten hiervan ter kennisname aan de gemeenteraad voor. De voorstellen staan op de lijst met ingekomen stukken onder categorie Z.
In het protocol is opgenomen dat u in de gelegenheid bent om hierover vragen te stellen. Het resultaat van de onderlinge afstemming wordt betrokken bij de besluitvorming door de gemeenteraad van Uden over het voorstel.
* Overhevelingen 2021-2022 Landerd: het college van Uden heeft daar op 9 november 2021 mee ingestemd.
* 2e bestuursrapportage 2021 Uden: het college van Landerd heeft daar op 16 november 2021 mee ingestemd. De 2e Berap zelf is niet als los document beschikbaar. Deze is in te zien op de link https://financien.uden.nl/2021/2e-bestuursrapportage/
* 2e bestuursrapportage 2021 Landerd: het college van Uden heeft daar op 16 november 2021 mee ingestemd.
* Collectieve zorgverzekering: het college van Landerd heeft daar op 2 november 2021 mee ingestemd.
* Extra subsidie DTV: Het college van Landerd heeft op 30 november namens de raad van Landerd het volgende besluit genomen:
In te stemmen met het voorstel van Uden over de Bijdrage DTV als de bijdrage in de begroting 2022 wordt opgenomen en niet al door een raadsbesluit in 2021 definitief beschikbaar wordt gesteld.
Samen Landerd Samen Beter 2022
Het programma Samen Landerd Samen Beter (SLSB) en de pilot Netwerk van Voorzieningen (NVV) in Uden zijn onderdeel van de drie bouwstenen voor de visie op zorg die op 6 juli 2021 door de visiegroep zijn opgeleverd. Deze bouwstenen zijn veelvuldig in diverse stadia en gremia (portefeuillehouders, afdelingshoofden, adviesraden sociaal domein, projectbureau en beide gemeenteraden) met beide gemeenten afgestemd en besproken.
Het programma SLSB en de pilot NVV hebben overeenkomsten en raakvlakken, maar ook verschillen in grondslag en wijze van uitvoeren. Beiden maken onderdeel uit van de bouwstenen; ontmoeting (zorgcoöperaties en vrijwilligersorganisaties zijn partners) en gebiedsgericht werken (wijk- / kerngerichte aanpak). Waarbij SLSB invulling geeft aan preventie middels de lokale preventieagenda die gebaseerd is op de uitgangspunten van positieve gezondheid. Ook zijn er verschillen in de wijze van samenwerken binnen het programma en de pilot; gelijkwaardig partnership (SLSB) versus gemeentelijke sturing (NVV).
In 2022 zal de gemeente Maashorst de bouwstenen voor de visie op zorg vertalen naar beleid voor de komende vier jaar in het sociaal domein. Dat betekent een complexe exercitie waarin ook het programma SLSB en de pilot NVV zullen worden meegenomen. In de eerste helft van 2022 zal daarom onderzoek worden uitgevoerd naar de impact en effecten van het programma en de pilot. Zodat deze uitkomsten meegenomen kunnen worden in het op te stellen beleidsadvies voor de lange termijn. Dat is naar verwachting aan het einde van het tweede kwartaal gereed. Door € 50.000,- te begroten voor het programma SLSB voor de tweede helft van 2022, biedt dit voldoende tijd en ruimte om een gedegen besluit op te stellen en ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad en wordt voorkomen dat het kind voortijdig met het badwater wordt weggegooid.
Het college van Landerd heeft besloten voor het jaar 2022 € 50.000 op te laten nemen in de begroting 2022 t.l.v. het begrotingssaldo. Het college van Uden heeft daarmee ingestemd op 9 november 2021.
Gezien het bedrag valt dit onder de zware afstemming volgens het protocol. Daarom wordt dit, conform het protocol, aan de beide gemeenteraden medegedeeld. Het is aan de nieuwe raad van Maashorst om hier uiteindelijk een besluit over te nemen.
Besluit
De raad neemt kennis van de ingekomen stukken m.b.t. afstemming besluitvormingsproces Landerd-Uden.Bijlagen
-
8RAADSINFORMATIE
-
8.a
Via raadsinformatiebrieven of mondelinge toelichting informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde actuele dossiers. Deze informatie is ter kennisname.
Duurzaam Maashorst heeft om mondelinge beantwoording van de vragen over second opinion Graspeel verzocht.
Naar aanleiding van de vragen van de heer Pijnappels van Duurzaam Maashorst zegt wethouder Vereijken toe dat de gegevens van ODBN naar de raad toekomen.
Duurzaam Maashorst heeft verzocht de raadsinformatiebrief over Jonkergouw te bespreken (R8).
Duurzaam Maashorst heeft vragen gesteld over het overdrachtsdocument en verzocht om mondelinge beantwoording tijdens de raadsvergadering.
Overdrachtsdocument
De overdracht van Landerd en Uden aan Maashorst vindt u in de aangevulde conceptbegroting Maashorst 2022: https://financien.uden.nl/2022/programmabegroting/algemeen/aanvulling-op-concept-programmabegroting-2022/
Als u de programma’s aanklikt, ziet u per programma de aanvulling.
Naar aanleiding van een opmerking van de heer Pijnappels van Duurzaam Maashorst zegt de voorzitter toe dat hij second opinion Graspeel specifiek onder de aandacht zal brengen om toe te voegen aan het overdrachtsdossier.
Duurzaam Maashorst heeft verzocht de raadsinformatiebrief over Repelakker III te bespreken (R13).
Bijlagen
-
8.b
De portefeuillehouder informeert de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
Er worden geen mededelingen gedaan door de portefeuillehouders uit de samenwerkingsverbanden.
-
8.c
De voorzitter van raadswerkgroepen informeert de raad over de voortgang.
Er worden geen mededelingen gedaan door de voorzitters van de raadswerkgroepen.
-
9
Raadsleden kunnen actuele politieke vragen tijdens de rondvraag stellen aan de portefeuillehouder of aan overige raadsleden. Hierover is geen debat. Vragen worden uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk ingediend.
Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.
-
10
De voorzitter sluit de vergadering om 21.00 uur.