Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 24 juni 2021

19:30 - 21:59
Locatie

Zoom

Voorzitter
M.C. Bakermans
Toelichting

Deze vergadering is te volgen via het Youtube kanaal van gemeente Landerd, https://bit.ly/3pfHfdJ

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur met het vaststellen van de presentielijst. Er zijn 15 raadsleden aanwezig. De heer De Kleijn en mevrouw Henst zijn afwezig.

  2. 2

    Inwoners mogen inspreken over onderwerpen die de raad aangaan. De maximale spreektijd is vijf minuten.


    De heer Van de Veerdonk spreekt in namens de belangengroep omwonenden Akkerwinde fase III over het onderwerp Akkerwinde III. De schriftelijke bijdrage van de heer Van de Veerdonk is bijgevoegd.


    De heer Catsburg spreekt in inzake de Graspeel. De schriftelijke bijdrage van de heer Catsburg is bijgevoegd.

  3. 3

    De naam van mevrouw Slegers is getrokken. Stemming en beraadslaging begint bij Progressief Landerd.

  4. 4

    De agenda van de raadsvergadering van 24 juni 2021 wordt ongewijzigd vastgesteld. De agendapunten 5a en 5b worden gezamenlijk behandeld. De stemming over deze agendapunten vindt per punt afzonderlijk plaats.

  5. 5

    Door de agendacommissie zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.

  6. 5.a

    Begin 2020 heeft de raad het voorlopig bod Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 vastgesteld. In dit bod is voor Landerd en Uden beschreven wat op basis van het huidige energieverbruik de opgave is om de doelstelling voor 2030 te realiseren. De opgave betreft het realiseren van duurzame warmte en stroom. De opgave en aanpak voor warmte wordt momenteel uitgewerkt in de Transitie visie warmte (TVW) en de opgave voor stroom is vermeld in de RES en bedraagt voor Landerd 0,03 Terawattuur (TWh) en voor Uden 0.12 TWh, samen 0,15 TWh.
    Bij de vaststelling van het voorlopig bod is aangegeven dat wij lokaal de uitwerking voor Landerd en Uden ter hand zouden gaan nemen.
    De restopgave bedraagt 0,06 TWh. Voor deze restopgave is voorliggend beleid opgesteld waarin ook een doorkijk richting 2050 wordt gemaakt.


    Aan de raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de beleidsnota “Beleid grootschalige zonne- en wind energie Gemeente Maashorst i.o."


    Besluit
    Door de fractie van het CDA wordt een motie ingediend. 'Naar aanleiding van de beraadslagingen wordt een aangepaste motie door de CDA-fractie ingediend. De fracties van DS97, CDA en Lijst Zeeland stemmen voor de motie, De fracties van Maashorst Vooruit, Progressief Landerd, RPP, VVD en Duurzaam Maashorst stemmen tegen. De motie is verworpen met vier stemmen voor en elf stemmen tegen.


    De raad stemt unaniem in met de beleidsnota “Beleid grootschalige zonne- en wind energie Gemeente Maashorst i.o.".

  7. 5.b

    De RES 1.0 is een actualisatie van de concept-RES en geeft dus in de eerste plaats inzicht in de stand van zaken van de realisatie van de opgaven, via de informatie uit de klimaatmonitor en een geactualiseerd overzicht van de zoekgebieden zon en wind. De opzet van de RES 1.0 is verder grotendeels dezelfde als die van de Concept-RES. De RES 1.0 is een momentopname waaruit blijkt waar we als regio nu staan.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. In te stemmen met RES NOB 1.0 en het bod van de RES Noordoost Brabant voor elektriciteit (5,8 PJ of 1,6 TWh), warmte (3 PJ) en besparingen (11%) ongewijzigd te handhaven en daarmee ook het aandeel van de deelnemende partijen daarin;
    2. een kaart met zoekgebieden deel uit te laten maken van de RES 1.0. Op deze kaart staan zoekgebieden voor zowel zon als wind, waarop naast de lokaal vastgestelde zoekgebieden ook de zoekgebieden staan aangegeven welke binnen de gemeenten openbaar worden verkend/ in procedure zijn;
    3. de regionale samenwerking invulling te geven volgens samenwerkingsscenario 2;
    4. de handreikingen in deel III vast te stellen als handreiking voor de onderbouwing van lokale keuzes en ten behoeve van het regionale gesprek over lokale afwegingen, maar niet als bindend kader;
    5. in te stemmen met de reactie in bijlage 1 op de ingediende zienswijzen bij de concept-RES.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  8. 6
    HAMERSTUKKEN
  9. 6.a

    De raad wordt voorgesteld om,
    De aan wethouder H.A.A.J. van Rinsum verleende ontheffing van het vereiste van ingezetenschap met één jaar te verlengen van 27 augustus 2021 tot 27 augustus 2022.


    Besluit
    De raad stemt unaniem in met verlenging van de aan wethouder H.A.A.J. van Rinsum verleende ontheffing van het vereiste van ingezetenschap voor de periode van 27 augustus 2021 tot 27 augustus 2022.

  10. 6.b

    Initiatiefnemer heeft een verzoek ingediend voor het bouwen van
    een levensloopbestendige woning gelegen aan Voor-Oventje naast 26b in Zeeland. Het perceel beschikt reeds over een woonbestemming maar een nieuw postzegelplan is noodzakelijk omdat er geen bouwvlak is.
     Van 1 maart tot en met 11 april 2021 heeft het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen binnen gekomen.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. Het bestemmingsplan ‘Voor-Oventje (naast 26b), Zeeland’ vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit
    De raad stelt het bestemmingsplan 'Voor-Oventje (naast 26b), Zeeland’ unaniem vast. De raad stemt unaniem in met het voorstel om geen exploitatieplan vast te stellen.

  11. 6.c

    Op 8 februari 2019 heeft aanvrager een verzoek om vooroverleg ingediend voor het uitbreiden van de bedrijfsbestemming aan het adres Trentsedijk 20 in Zeeland. De initiatiefnemer exploiteert aan dit adres een grondverzetbedrijf, het initiatief is gericht op het planologisch vastleggen van enkele uitbreidingen. Het vooroverleg heeft geleid tot een principebesluit genomen op 27 augustus 2019. Naar aanleiding hiervan heeft initiatiefnemer een bestemmingsplan ingediend voor het uitbreiden van de bedrijfsbestemming.


    Aan de raad wordt verzocht om:

    1. de zienswijze gedeeltelijk gegrond te verklaren en te beoordelen overeenkomstig de ‘Nota van zienswijzen ontwerpbestemmingsplan ‘Trentsedijk 20, Zeeland’
    2. Het bestemmingsplan ‘Trentsedijk 20, Zeeland’, met identificatienummer NL.IMRO.1685.bpbgb2020trentse20-VG01, gewijzigd vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  12. 6.d

    Voor de locatie Rosmolen 13 in Reek is een verzoek tot partiële herziening van het bestemmingsplan gedaan. De locatie is gelegen binnen het bestemmingsplan ‘Kom Reek’ en heeft de enkelbestemming ‘Wonen’. Op de locatie is één vrijstaande woning toegestaan. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Rosmolen 13’ maakt de realisatie van twee levensloopbestendige twee-onder-een-kapwoningen mogelijk.


    De raad wordt verzocht om,

    1. Het bestemmingsplan ‘Rosmolen 13’ in Reek (NL.IMRO.1685.BPree2021rosmoln13-VG01) vast te stellen.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit
    De raad stelt het bestemmingsplan ‘Rosmolen 13’ in Reek (NL.IMRO.1685.BPree2021rosmoln13-VG01) unaniem vast. De raad stemt unaniem in met het voorstel om geen exploitatieplan vast te stellen.

  13. 6.e

    De 1e bestuursrapportage 2021 is onderdeel van de jaarlijkse P&C-cyclus. De bestuursrapportage is voornamelijk een afwijkingenrapportage.
    Het beoogd effect is, om de ramingen in de begroting 2021-2025 te wijzigen naar de actualiteit zodat de raad op de hoogte is van de actuele stand van zaken qua financiën.
    In het kader van de zware afstemmingsprocedure heeft het college van Uden op 15 juni met de 1e Burap 2021 van Landerd ingestemd.
    De raad wordt verzocht om,

    1. In te stemmen met de financiële gevolgen van de 1e bestuursrapportage 2021
    2. Kredieten beschikbaar te stellen conform de 1e Bestuursrapportage 2021
    3. De 8e begrotingswijziging 2021 vast te stellen.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  14. 6.f

    De controleverklaring is nog niet bij de griffie aangeleverd en wordt later toegevoegd aan de agenda.


    In het kader van de controlerende taak van de gemeenteraad legt het college verantwoording af over de realisatie van het voorgenomen beleid in 2020.
    De jaarrekening 2020 sluit met een voordelig saldo van € 2.818.504, dit betreft de door de accountant gecontroleerde cijfers. Hierin zijn de doorgeschoven budgetten en stortingen en onttrekkingen van de reserves nog niet verwerkt.
     Na het bestemmen hiervan wordt er met een positief resultaat geëindigd ad € 505.906.
    In de 2e Burap 2020 werd nog rekening gehouden met een negatief resultaat van € 922.344 In de verschillen analyse (zie blz. 5 van het boekwerk Jaarrekening) is dit nadeel toegelicht.


    In het jaarverslag (programma’s en inleiding) staan de belangrijkste ontwikkelingen vermeld.


    Het college van Uden heeft op 25 mei ingestemd met de stukken.


    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  15. 6.g

    Het STORM-project is er om somberheidsklachten bij middelbare scholieren vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Dit met als doel om depressie en zelfdoding onder jongeren te voorkomen.


    De raad wordt verzocht om,

    1. Onder voorbehoud van een positief raadsbesluit over het beschikbaar stellen van een aanvullend budget (beslispunt 2) een incidentele subsidie te verlenen in 2022 ten behoeve van het project Storm.
    2. In 2022 een aanvullend budget ad. € 22.000-, beschikbaar te stellen, deze ten laste van de Algemene Reserve te brengen en in bijgevoegde begrotingswijziging te verwerken.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  16. 6.h

    Met de nieuwe Wet elektronische publicaties (Wep) voorziet de Bekendmakingswet in wat voorheen in een verordening over bekendmakingen en publicaties geregeld moest worden. Met het vaststellen van deze verordening wordt beoogd, de verordeningen van Uden en Landerd gelijk luidend te maken, en tegelijk te actualiseren ten behoeve van de gemeente Maashorst.


    De raad wordt verzocht de verordening electronische kennisgeving Maashorst vast te stellen.


    Besluit
    De raad stelt de Verordening electronische kennisgeving Maashorst unaniem vast.

  17. 6.i

    De wettelijke taken zijn een paar jaar geleden overgegaan naar de ZVW (zorgverzekeringswet). Sindsdien wordt geen gemeentelijke financiële bijdrage meer gevraagd. Ook voor 2022 is de begroting sluitend zonder gemeentelijke bijdrage. Wat dit jaar anders is ten opzichte van vorig jaar is dat er een wijziging komt van de GR zelf. Het is aan de raad om hiermee in te stemmen.
    De raad wordt verzocht:

    1. Geen zienswijze in te dienen over de begroting 2022 van de RAV Brabant Midden Noord West.
    2. In te stemmen met de technische wijziging van de GR RAV Brabant Midden Noord West.
    3. De jaarstukken 2020 van de RAV Brabant Midden Noord West voor kennisgeving aan te nemen.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  18. 6.j

    De GGD Hart voor Brabant is een Gemeenschappelijke Regeling (GR) van gemeenten in Brabant-Noord en Midden-Brabant. De GGD voert voor ruim 1 miljoen inwoners in zijn werkgebied taken uit op het gebied van de publieke gezondheidszorg in opdracht van de gemeenten.
    Eerder ontving u de kadernota 2022 GGD Hart voor Brabant met inhoudelijke en financiële uitgangspunten voor de begroting 2022. De begroting is op de kadernota een vervolgstap. De gemeenteraad kan met een zienswijze aan het dagelijks bestuur van de GGD Hart voor Brabant aangeven wat zijn oordeel is over de begroting 2022


    De raad wordt verzocht om,

    1. Een positieve zienswijze te geven over de begroting 2022 van de GGD Hart voor Brabant.
    2. Kennis te nemen van de jaarstukken 2020 van de GGD Hart voor Brabant.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  19. 6.k

    Het Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant voert namens deelnemende gemeenten taken uit. Eerder dit jaar ontving u de kadernota 2022 met inhoudelijke en financiële uitgangspunten voor de begroting 2022. De begroting geeft aan welke plannen en projecten tegen welke kosten zij binnen dit kader wil uitvoeren. Het jaarverslag geeft aan hoe het jaar 2020 financieel verlopen is. De gemeenteraad kan via een zienswijze aangeven of zij wel of niet instemt met de begroting. Hetzelfde geldt voor het jaarverslag.


    De raad wordt verzocht om,

    1. De volgende zienswijze te geven op de begroting 2022 van het Werkvoorzieningschap:
      instemmen met de begroting.
    2. De volgende zienswijze te geven op het jaarverslag 2020 van het Werkvoorzieningschap: instemmen met het jaarverslag.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  20. 6.l

    Het RBL BNO voert namens deelnemende gemeenten wettelijke leerplichttaken uit en dringt voortijdig schoolverlaten (VSV) terug. De begroting geeft aan welke koers zij hanteert voor 2022 en welke plannen en projecten zij daarvoor wil uitvoeren. De Jaarrekening 2020 geeft aan hoe het jaar 2020 financieel verlopen is. Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.


    De raad wordt verzocht om,

    1. Een positieve zienswijze te geven op de begroting 2022 van het Regionaal Bureau Leerplicht.
    2. Kennis te nemen van de jaarrekening 2020 van het Regionaal Bureau Leerplicht.
    3. De structurele lasten ad. € 181,- ten laste te brengen van de begrotingssaldi
      2021 – 2024 mits toereikend en anders ten laste te brengen van de behoedzaamheidsreserve en dit te verwerken in begroting 2022.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  21. 6.m

    Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de 16 deelnemende gemeenteraden hun zienswijze te geven op de Programmabegroting 2022 en Jaarverantwoording 2020.


    De raad wordt verzocht om,

    1. Een positieve zienswijze te geven op de Programmabegroting 2022 en resultaatbestemming 2020 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord.
    2. Deze zienswijze kenbaar te maken bij het bestuur van Veiligheidsregio Brabant-Noord.

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  22. 6.n

    Op 22 april 2021 hebben wij de ontwerpbegroting 2022 inclusief meerjarenperspectief 2023-2025 van de ODBN ontvangen. Deze stukken worden conform de Wet gemeenschappelijke regelingen ter zienswijze aan u voorgelegd.


    De ontwerpbegroting 2022 bevat de basis- en verzoektaken die de ODBN voor haar deelnemers uitvoert en daarnaast de collectieve taken en een aantal regionale taken.


    De raad wordt verzocht om,
    Een positieve zienswijze te geven op de begroting 2022 van de ODBN.


    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  23. 6.o

    Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) heeft de begroting 2022 aangeboden aan de 14 deelnemende gemeenten, 2 waterschappen en het Rijk. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om zijn zienswijze ten aanzien van deze begroting kenbaar te maken.


    De raad wordt verzocht om,

    1. Een positieve zienswijze te geven op de begroting 2022 van het BHIC

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  24. 6.p

    De BSOB biedt naast de ontwerpbegroting 2022, de jaarrekening 2020 (met een positief resultaat van € 123.000) en de Ie begrotingswijziging van 2021 aan. De deelnemende gemeenten en het waterschap worden in de gelegenheid gesteld om hun zienswijze m.b.t. de ontwerpbegroting 2022 kenbaar te maken.


    De raad wordt verzocht om,

    1. Een positieve zienswijze in te dienen over de 1e begrotingswijziging 2021 BSOB
    2. Een positieve zienswijze in te dienen over de begroting 2022 BSOB

    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  25. 6.q

    De Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV) voert namens deelnemende gemeenten taken uit. De begroting geeft aan welke koers zij hanteert voor 2022 en welke plannen en projecten zij daarvoor wil uitvoeren. Het jaarverslag en de jaarrekening geven aan hoe het jaar 2020 inhoudelijk en financieel verlopen is.


    De raad wordt verzocht om,
    Een positieve zienswijze te geven over de begroting 2022 van het Kleinschalig Collectief Vervoer.


    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  26. 6.r

    Op 13 april 2021 heeft het Dagelijks Bestuur van RNOB (voorheen Regio Noordoost Brabant) het conceptjaarplan en de begroting 2022 van RNOB toegestuurd aan het college van B&W en de gemeenteraad van Landerd. Uw raad wordt in de gelegenheid gesteld een zienswijze kenbaar te maken.
    Het jaarplan en de begroting zijn uitwerkingen van de Samenwerkingsagenda Richting 2030,.


    De raad wordt verzocht om met betrekking tot het jaarplan en de begroting 2022 van de Regio Noord Oost Brabant (RNOB) de volgende zienswijze in te dienen:


    “Recreatie en toerisme is niet als een specifieke opgave genoemd in de samenwerkingsagenda en in het uitvoeringsplan, het is daarom ook niet opmerkelijk dat er geen aandacht voor is in het jaarplan. Recreatie en toerisme is echter wel een belangrijk middel om andere belangrijke opgaven te realiseren. Hierbij kan gedacht worden aan het realiseren van het Natuurnetwerk Brabant, de transitie van de landbouw, de leefbaarheidsvraagstukken in het landelijk gebied en het behoud van voorzieningen. Deze opgaven staan allemaal prominenter op de agenda. Om die reden zou het goed zijn om recreatie en toerisme als verbindend thema terug te laten komen in de jaarplannen, om zo andere opgaven te versnellen”.


    Besluit
    De raad neemt het voorstel unaniem aan.

  27. 7
    ALGEMENE STUKKEN
  28. 7.a

    De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.


    Besluit
    De besluitenlijst van de raadsvergadering van 27 mei 2021 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  29. 7.b

    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.


    Besluit
    De raad stemt in met de afdoening van de ingekomen stukken.

  30. 7.c

    In het protocol besluitvormingsprocessen (gewijzigd vastgesteld op 10 december 2020) is de afstemming van besluiten tussen Uden en Landerd geregeld. Stukken die in het kader van het financieel toezicht vallen onder de zg. zware afstemmingsprocedure worden door de raad van Uden aan de raad van Landerd voorgelegd.


    Op grond van de wet Arhi moet de raad van de andere gemeente eerst instemmen voordat de eigen raad besluit. Het college is gemandateerd het afstemmingsoverleg te voeren en legt de uitkomsten hiervan ter kennisname aan de gemeenteraad voor.


    In het protocol is opgenomen dat u in de gelegenheid bent om hierover vragen te stellen. Het resultaat van de onderlinge afstemming wordt betrokken bij de besluitvorming door de gemeenteraad van Uden over het voorstel.

  31. 7.c.1

    Het college van Landerd heeft op 25 mei 2021 met deze stukken ingestemd.
    U kunt voor het raadplegen van de stukken de volgende link kopiëren:  https://financien.uden.nl/2020/programmarekening/


    Besluit
    De raad neemt de stukken Jaarrekening 2020 Uden voor kennisgeving aan.

  32. 7.c.2

    Bijgaand ter kennisname, het raadsadvies en raadsbesluit incidentele subsidie STORM van gemeente Uden.
    Het college van Landerd heeft op 11 mei met deze stukken ingestemd.


    Besluit
    De raad neemt de stukken incidentele subsidie STORM voor kennisgeving aan.

  33. 7.c.3

    Het college van Landerd heeft op 8 juni 2021 ingestemd met dit voorstel.


    Besluit
    De raad neemt de stukken N264 van rotondes naar kruisingen voor kennisgeving aan.

  34. 7.c.4

    Het college van Landerd heeft op 8 juni 2021 ingestemd met dit voorstel.


    Besluit
    De raad neemt de stukken meerjarenperspectief 2021 Grondbedrijf Uden voor kennisgeving aan.

  35. 7.c.5

    Het college van Landerd heeft op 8 juni 2021 ingestemd met dit voorstel.


    Besluit
    De raad neemt de stukken COVID-19 Culturele Sector voor kennisgeving aan.

  36. 7.c.6

    Het college van Landerd heeft hier op 15 juni mee ingestemd.
    Te kopieren link naar de berap: https://financien.uden.nl/2021/1e-bestuursrapportage/


    Besluit
    De raad neemt de stukken 1e Berap gemeente Uden voor kennisgeving aan.

  37. 7.c.7

    Het college van Landerd heeft op 15 juni hiermee ingestemd.


    Besluit
    De raad neemt de stukken Suvis regeling voor kennisgeving aan.

  38. 8
    RAADSINFORMATIE
  39. 8.a

  40. 8.a.1

    In de voorbereidende vergadering op 10 juni 2021 is verzocht om de raadsinformatiebrief 'Veiligheidsmaatregelen in de Maashorst' te agenderen.


    Door de fractie van Lijst Zeeland worden twee moties ingediend. Deze worden genummerd als motie 1 en motie 2. Door de fractie van RPP wordt een motie 'Veiligheidsmaatregelen grote grazers' ingediend. Deze wordt genummerd als motie 3.


    Voor het sluiten van de beraadslagingen over dit agendapunt houdt de fractie van Lijst Zeeland de moties 1 en 2 aan.


    De motie van RPP wordt gewijzigd ingediend. De fracties van Progressief Landerd, Duurzaam Maashorst, RPP en Maashorst Vooruit stemmen voor de gewijzigde motie. De fracties van CDA, DS97, Lijst Zeeland en VVD stemmen tegen de gewijzigde motie. De motie is aangenomen met tien stemmen voor en vijf stemmen tegen.
    De heer Reitsma van fractie CDA legt de volgende stemverklaring af: 'Met overweging 1 is het CDA het niet eens; ook met passage over 100% veiligheid kan het CDA niet leven omdat we uiteindelijk zijn we als raadslid ook met tegenstemmen verantwoordelijk zijn voor een motie'
    Mevrouw Hoek van de VVD fractie legt de volgende stemverklaring af: 'Hetgeen bij de overwegingen onder de eerste bullet staat is niet waar. Om die reden kan de CDA-fractie daar niet achter staan. Als er bijvoorbeeld had gestaan 'een weloverwogen of afgewogen besluit' dan had de fractie voor kunnen stemmen. Om die reden stem ik tegen.'

  41. 8.b

    De portefeuillehouder informeert de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.


    Er worden geen mededelingen gedaan door portefeuillehouders uit samenwerkingsverbanden.

  42. 8.c

    De voorzitter van raadswerkgroepen informeert de raad over de voortgang.


    Er zijn geen mededelingen.

  43. 9

    Raadsleden kunnen actuele politieke vragen tijdens de rondvraag stellen aan de portefeuillehouder of aan overige raadsleden. Hierover is geen debat. Vragen worden uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk ingediend.


    Er zijn geen onderwerpen voor de rondvraag.

  44. 10

    Op basis van artikel 107 van de Gemeentewet dient in iedere gemeente een griffier te zijn. De bevoegdheid tot het aanwijzen van de griffier ligt bij de gemeenteraad (artikel 107 Gemeentewet).
    Daarnaast regelt de gemeenteraad de vervanging van de griffier (artikel 107d Gemeentewet).


    Besluit
    De raad wijst de heer De Graaf per 1 juli 2021 als griffier en mevrouw Gloudemans-Westerterp per 24 juni 2021 als plaatsvervangend griffier van de gemeente Landerd aan.


    Toelichting
    Het besluit is unaniem.


    De heer De Graaf en mevrouw Gloudemans-Westerterp leggen ten overstaan van de voorzitter de verklaring en belofte af.
    .

  45. 11

    De voorzitter sluit de vergadering om 21.59 uur.