Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Voorbereidende Vergadering

Ruimte & Financiën en Sociaal & Bestuur

donderdag 14 oktober 2021

19:30 - 22:30
Locatie

Raadhuis Landerd, Pastoor van Winkelstraat 5 Schaijk

Voorzitter
Piet Hein Jonkergouw
Toelichting

Dit is een concept agenda van de gecombineerde voorbereidende vergadering Ruimte & Financiën en Sociaal & Bestuur. De concept agenda wordt vastgesteld bij agendapunt 3.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    De heer Reitsma is afwezig.

  2. 2

    Inwoners mogen inspreken over onderwerpen die de raad aangaan. De maximale spreektijd is 5 minuten.
    Insprekers:
    Mevrouw van den Wijngaard over Willevenstraat (ag.pnt. 4d)
    Dhr. Willems over de situatie op de Graspeel

  3. 3
    Vaststelling agenda
  4. 4

    Onderstaande voorstellen worden geagendeerd voor de raadsvergadering van 4 november 2021. Deze voorstellen kunnen worden besproken in deze voorbereidende vergadering.

  5. 4.a

    Op 8 juni 2021 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan en besloten dit ontwerp vanaf 21 juni 2021 gedurende zes weken ter inzage te leggen.
    Provincie Noord- Brabant en Waterschap Aa en Maas hebben ingestemd met het plan. Gedurende bovengenoemde termijn is er 1 zienswijze ingediend.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. De ingediende zienswijze ongegrond te verklaren
    2. Het bestemmingsplan ‘‘Kerkstraat 1, Zeeland’’ (NL.IMRO.1685.BPzee2021kerkstr1-VG01) ongewijzigd vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.
  6. 4.b

    De afgelopen jaren is er vanuit toerisme en recreatie een beleefonderzoek gedaan in de Maashorst en daarin werd de toegankelijkheid van de Maashorst voor mindervaliden al als belangrijk punt aangehaald. Vervolgens werd dit vertaald in een visie, met als één van de speerpunten het opstellen van een samenhangend routeplan en een toegankelijkheidsplan. Deze visie is echter niet vastgesteld. De uitgangspunten zijn opgenomen in de meerjarenbegroting voor de Maashorst.


    In 2006 is het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap aangenomen. Daarmee is het bij beleidsontwikkeling en uitvoering van belang om ‘inclusief’ te denken als het gaat om de belangen van mensen met een beperking of handicap. We kunnen concluderen dat dit bij het aanleggen van paden in en om de Maashorst onvoldoende is gedaan.


    Gemeente Landerd vindt het belangrijk om vooruitlopend op de uitvoering van het meerjarenprogramma van de Maashorst het voortouw te nemen met het verbeteren van de toegankelijkheid voor mindervaliden. Daarom is gestart met een werkgroep om te kijken naar voorzieningen zoals routes, aangepaste toiletten en parkeerplaatsen. Om op die manier al direct iets te realiseren.


    Dit wordt samen gedaan met een werkgroep bestaande uit leden van de KBO Reek en KBO Zeeland, Zorg-coöperatie Zeeland, Kerngroep Mensen met een Lichamelijke Beperking Landerd en een wandelgids.


    De raad wordt voorgesteld om:

    1. Het krediet Fietspaden Maashorst ad € 282.000 beschikbaar te stellen
    2. In te stemmen met het realiseren van vijf routes voor mindervaliden in de gemeente Landerd.
    3. In te stemmen om € 60.000 vrij te maken voor deze routes, bekostigd uit het krediet ‘’Fietspaden Maashorst’’.
  7. 4.c

    Per 1 juli 2022 gaat de Omgevingswet van kracht. Twee kerninstrumenten van de Omgevingswet zijn de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Op dit moment wordt gewerkt aan zowel de visie als het plan. Om te zorgen dat deze stukken breed gedragen worden, is het van belang om de uitgangspunten hierachter met de raad af te stemmen. In maart van dit jaar is de gemeenschappelijke raad reeds geïnformeerd over het traject van de Omgevingswet en is aangegeven dat de raad op de hoogte zou worden gehouden. Voor de visie en het plan zijn de uitgangspunten nu geformuleerd die ter besluitvorming aan de raad dienen te worden voorgelegd.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. Nota van Uitgangspunten omgevingsvisie en omgevingsplan vast te stellen.
  8. 4.d

    Op 5 juni 2019 is een verzoek ingediend om de openbaarheid van het pad gelegen op de particuliere kavels C 4487 en C 4488 op te heffen door de eigenaren van het kadastrale perceel gemeente Schaijk, sectie C, perceelnummer 4487. Zij geven aan dat het verzoek met instemming van de eigenaren van het kadastrale perceel gemeente Schaijk, sectie C perceelnummer 4488 wordt ingediend, maar deze eigenaren hebben het verzoek niet ondertekend.


    Het betreffende weggedeelte is de onverharde verbinding in de Willevenstraat van ca. 200 m. Op basis van de wegenlegger is het weggedeelte openbaar en is de gemeente onderhoudsplichtige. Door de eigenaren zijn bordjes met “eigen terrein” geplaatst bij de weg, maar deze hebben geen invloed op de openbare status van het weggedeelte. Op basis van artikel 7 van de Wegenwet kan openbaarheid van een weg alleen worden beëindigd als de weg gedurende meer als 30 jaar niet meer toegankelijk is geweest of als deze door het bevoegd gezag aan de openbaarheid is onttrokken.


    Naar aanleiding van het ingediende verzoek is gesproken met een van de eigenaren van het te onttrekken weggedeelte en met de eigenaar van de naastgelegen kadastrale percelen. Deze naastgelegen percelen grenzen niet direct aan het weggedeelte en zijn ook niet op dit weggedeelte ontsloten. Desondanks is, vanwege de ligging van deze percelen, met de eigenaar gesproken.


    Op 2 februari 2021 heeft het college het ontwerpbesluit, weigering verzoek onttrekking van een deel van de Willevenstraat in Schaijk aan het openbaar verkeer, vastgesteld. Conform het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht heeft het ontwerpbesluit gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens de periode van ter inzagelegging zijn ten aanzien van het ontwerpbesluit 3 reacties ontvangen.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. Alle zienswijzen ontvankelijk te verklaren;
    2. De ingediende zienswijzen ongegrond te verklaren;
    3. Het verzoek voor onttrekking aan de openbaarheid van het onverharde gedeelte van de Willevenstraat in Schaijk, kadastraal bekend gemeente Schaijk, sectie C, perceelnummers 4487 en 4488, zoals aangegeven in bijlage 1 met gewaarmerkte tekening, te weigeren.
  9. 4.e

    In verband met de op handen zijnde samenvoeging van de gemeenten Uden en Landerd tot de nieuwe gemeente Maashorst wordt een nieuw gezamenlijk rioleringsprogramma opgesteld. Zowel Landerd als Uden hebben een verbreed Gemeentelijk RioleringsProgramma (vGRP) met een looptijd tot en met 31 december 2021. Omdat het nieuwe rioleringsplan qua abstractieniveau het best aansluit bij uitvoeringsgerichte programma’s in het stelsel van de komende omgevingswet noemen we het VGRP in deze vorm voortaan het Programma Omgevingswet Water & Riolering (hierna te noemen: POW&R).


    Het kostendekkingsplan voor dit uitvoeringsprogramma vormt bovendien de onderbouwing voor de benodigde inkomsten van de rioolheffing.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. Programma Omgevingswet Riolering & Water 2022-2024 gemeente Maashorst vast te stellen;
    2. Bijgevoegde begrotingswijziging te verwerken in de primitieve begroting Maashorst 2022.
  10. 4.f

    De accountant ondersteunt de gemeenteraad in haar controlerende functie. Een onderdeel hiervan is de rechtmatigheidscontrole. Deze controle heeft als doel om vast te stellen dat de baten, lasten en balansmutaties tot stand zijn gekomen in overeenstemming met bepalingen in de wet- en regelgeving. Er wordt gecontroleerd of het college relevante bepalingen heeft nageleefd bij het aangaan van transacties met financiële gevolgen.


    Met het normenkader geeft de raad aan welke normen de accountant moet gebruiken voor de toetsing van de rechtmatigheid. Het normenkader is een inventarisatie van alle wet- en regelgeving die bepalingen over financiële beheershandelingen bevat.


    De raad wordt voorgesteld om:
    1. Het normenkader 2021 vast te stellen.

  11. 4.g

    Met ingang van 1 januari 2022 vormen de gemeenten Landerd en Uden samen de nieuwe gemeente Maashorst. Met het oog daarop worden verordeningen, beleidsregels en werkprocessen van Landerd en Uden geharmoniseerd. Ook op het gebied van klachtafhandeling is harmonisatie van regelgeving noodzakelijk. Dit raadsvoorstel strekt daartoe en volgt uit de ‘Raadsplanning 2021-2023 Harmonisatie algemene regels’.


    Aan de raad wordt voorgesteld om:

    1. De klachtbehandeling bij een vermeende onheuse gedraging te harmoniseren voor de gemeente Maashorst door per 1 januari 2022 aan te sluiten bij de klachtregeling uit de Awb: Algemene wet bestuursrecht met een beoordelingsmogelijkheid bij de Nationale Ombudsman, en,
    2. Daartoe de Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012 per 1 januari 2022 in te trekken.
  12. 5
    Opiniërende stukken
  13. 6

    Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de voorbereidende vergadering wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. De griffie stuurt uiterlijk de vrijdag voor de agendacommissie een definitief overzicht van alle toegestuurde informatienota’s en ingekomen stukken naar de raad. Het aanmelden van een agendapunt met de bijbehorende motivatie kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.

  14. 7

    Beeldvorming. De portefeuillehouder krijgt gelegenheid tot mondelinge toelichting op relevante onderwerpen.
    Er is geen debat. Indien gewenst kunnen raadsleden een onderwerp via de agendacommissie aanmelden voor verdere agendering.

  15. 8
    Sluiting